Ezekre kell oda figyelned, ha kisbabát vársz!

 

Nem vitás, hogy a terhessége során minden kismama általában ezerszeresen is odafigyel magára, hiszen a mama egészsége komoly hatással van a baba egészségére is. Alaposan áttanulmányozzuk az élelmiszerek címkéjét, kerüljük az alkoholt, bármennyire is kínozzon a nikotinvágy, nem gyújtunk rá a cigire, amennyit lehet, alszunk, és olykor még sétálni is elmegyünk. De már a terhesség előtt felmerül a kérdés: szedjen-e a (leendő) kismama magzatvédő vitaminokat?

 

Az utóbbi évtizedekben alapvetően az a szerencsés helyzet áll fenn, hogy viszonylag megbízhatóan van mit ennünk, így alapvetően az éhezés okozta komoly vitamin vagy ásványi anyag hiánytól senkinek sem kell félnie. Ám a kissé zaklatott életmódunknak köszönhetően előfordulhat, hogy táplálkozás terén kissé egyoldalúvá válunk, és így bizony előfordulhat, hogy vitamin vagy nyomelem hiány alakul ki.

 

megintterhesno
Főleg a terhesség alatt, mikor az anyaméhben fejlődő magzat evolúciós előjogaival élve elvonja a maga fejlődéséhez szükséges anyagokat az anya szervezetéből. Ám ha a kismama egyre fáradtabb, gyengébb, leharcoltabb, az a benne cseperedő babának sem lesz túl jó.

 

Érdemes a nőgyógyásztól-védőnőtől segítséget kérni, hogyan állítsuk össze étrendünket – és természetesen az internetet böngészve is sok információt összeszedhetünk. Abból baja senkinek sem lehet, ha megpróbál minél több zöldséget-gyümölcsöt enni, mérsékeli a szénhidrát, zsír és só bevitelt, és elegendő minőségi fehérjét fogyaszt húsfélék és tejtermék formájában. A tejtermékeknél egy dologra érdemes odafigyelni: pasztörizálatlan terméket ne egyen a kismama. A húsféléket pedig alaposan megfőzve-sütve fogyassza a várandós.

 

A szülész-nőgyógyászok egy része vasat és folsavat ír fel a kismamának, az előbbi szedése nyilvánvaló okokból, az utóbbié pedig a magzat egészséges fejlődése miatt – a velőcső záródási rendellenességek, mint például a nyitott gerinc megelőzése érdekében – válhat szükségessé.

 

A többféle vitamint és ásványi anyagot, nyomelemet tartalmazó magzatvédő vagy terhességi vitaminokban is megtalálható a vas és a folsav. Ezek szedését egyes helyeken már a fogantatást megelőzően javasolják, hiszen az első trimeszterben történik meg a szervek és a csontozat kialakulása. A saját orvosom annak idején azt javasolta, hogy igyekezzek az étkezéssel bevinni elegendő vitamint és ásványi anyagot, de a téli időszakban, amikor a zöldségek-gyümölcsök minősége nem a legjobb, azért legalább kúraszerűen szedjem a magzatvédő vitamint.

 

Ezzel nekem csak egyetlen problémám volt: mindig reggel szedtem be, és nekem isten bizony hányingert okozott kismamaként. Később, mikor a szoptatás alatt szedtem időnként – mikor nagyon kimerültnek éreztem magam -, ilyen problémám már nem volt vele.

 

Ti szedtetek valamilyen vitaminkészítményt a terhesség alatt?

 

Forrás: babanet.hu

 

 

top